Skip to main content

Scena miedzy regałami w Czytelni BPMG

Głośna poezja w formacie 2K

 |  Kamila Kasprzak-Bartkowiak  | 

To oni rozpropagowali ideę płytotomików, czyli śpiewania wierszy do skomponowanej dla nich muzyki, bo piosenki trafiają jednak do większej grupy odbiorców. I to oni gościli też w Gnieźnie po raz trzeci z nowym i przearanżowanym materiałem, tym razem w Czytelni Biblioteki Publicznej Miasta Gniezna przy ulicy Mieszka I.

Mowa oczywiście o duecie 2K, czyli Kopyt/Kowalski, a ściślej Szczepan Kopyt i Piotr
Kowalski, gdzie ten pierwszy to poznański poeta tworzący nie od dziś społecznie zaangażowane wiersze w lewicowym czy wręcz marksistowskim duchu, zaś drugi jest perkusistą, ale też szerzej producentem muzycznym, także elektroniki, pochodzącym z Poznania. Co ważne, panowie połączyli siły po raz pierwszy ponad dekadę temu, a w Gnieźnie wystąpili trzeci raz – po dwóch koncertach na ambitnie i z pomysłem realizowanym niegdyś Królewskim Festiwalu Artystycznym.

Tymczasem ich obecna wizyta w książnicy, w ramach inicjatywy „Scena między regałami” dla kameralnie zgromadzonej, lecz realnie znającej dorobek Kopyta publiczności, rozpoczęła się od… prezentacji dwóch nowszych tomików autora: „Zabic” i „Konfetti”. Wszystko ze względu na miejsce, które jak wiadomo, jest świątynią słowa, więc dorobek literacki też musiał odpowiednio wybrzmieć. Bo muzycznie, to przede wszystkim około rockowa nuta, raz w bardziej dynamicznej i głośnej, a innym razem w spokojniejszej i akustycznej aranżacji, której towarzyszą teksty z różnych tomów Kopyta.

Obecna specjalność artystów, to po krwisto-rockowych początkach i melodyjno-melancholijnym etapie bluesa, powrót do bardziej żywiołowych, lecz kompozycyjnie swobodnych dźwięków. Takich, które zdają się zwiastować kolejną płytę pt. „Duchy” z której wybrzmiały trzy z opublikowanych do tej pory utworów: „Wolność”, „Algorytmy” i „Proletariat”, gdzie w tym ostatnim znajdziemy frazę „Widzę proletariat na ulicach miast, snują się jak duchy…”, która zainspirowała nazwę materiału. Poza tym nie zabrakło też starszych kawałków jak całkiem przearanżowany „Kto zabił Jolantę Brzeską?” w porównaniu do wersji z płytotomiku „Kir” z 2013 roku czy jeszcze starszego, lecz niestety nie starzejącego się w krytyce kapitalizmu „Kryzysu” z tomu „Buch” (2011).

Warto dodać, że siłą duetu 2K jest tak naprawdę fakt, że jego twórcy świetnie się dopełniają. Nie byłoby bowiem całej tej mocy tekstów Kopyta, wyśpiewanych z nie wiadomo jak staranną dykcją, gdyby nie melodyczny rytm narzucony im przez Kowalskiego. Piotr Kowalski to bowiem muzyk, którego talent i umiejętności owocują uważnością i wyobraźnią dla wokalu oraz basu Szczepana. Szkoda tylko, że gnieźnieńska książnica nie była w pełni optymalnym miejscem na te chwilami zbyt głośne dźwięki, co nie znaczy, że koncert 2K zainspirowany także przez lokalny Klub Krytyki Politycznej oraz wsparty przez akustyka Janusza Jóźwiaka, nie był wydarzeniem stojącym na wysokim poziomie artystycznym i potrzebnym.

Fot. Paweł Bartkowiak

Koncert odbył się w ramach projektu „Laboratorium Słowa 2023” został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Kamila Kasprzak-Bartkowiak
Kamila Kasprzak-Bartkowiak