• Jarek Mixer Mikołajczyk

Koncert Katedralny – Muzyczna po raz XXX

Zespół Państwowych Szkół Muzycznych po raz XXX przygotował Koncert Katedralny. Tradycyjnie koncert noworoczny utrzymany był w klimatach świątecznych, a uczniowie popularnej muzycznej pokazali się z jak najlepszej strony. Ten jubileuszowy koncert jest okazją by przypomnieć, że ten niesamowity progres ZPSM rozpoczął się 19. lat temu kiedy powstała w Gnieźnie Szkoła Muzyczna II Stopnia. To właśnie wizja tego, że uczniowie, którzy kończą pierwszy stopień nie muszą wyjeżdżać do Poznania sprawiła, że „muzyczna” mogła prowadzić kontynuację prowadzenia uczniów. Właśnie połączenie wspólnych występów szkół obu stopni nie tylko daje możliwość sięgnięcia po trudniejszy repertuar, ale też szansę zbudowania ciekawego programu przy jednoczesnym daniu szansy na występ zbliżony do atmosfery filharmonii lub dobrej sali koncertowej. Edukacja przyszłych muzyków to nie tylko nauka umiejętności gry i egzaminy, to także w dużej mierze możliwość występu w atmosferę uroczystego koncertu.

Taką możliwość zbliżoną do najlepszych sal muzycznych daje uczniom muzycznej właśnie katedra. Dlatego dyrektor Rafał Stańczak podczas koncertu wręczył specjalny grawerton ks. kanonikowi Janowi Kasprowiczowi który przez wszystkie XXX koncertów wspierał działania szkoły.

- Tak ten czas szybko płynie, trudno nawet teraz uwierzyć, że już tyle lat. Mamy średnio 2 koncerty w roku. Oczywiście katedra to przede wszystkim obiekt liturgiczny, ale też wpisany naturalnie w naszą kulturę. Trzeba zaznaczyć, że budując program pedagodzy szkoły muzycznej dostosowują go do tego wnętrza i jego charakteru. Dla mnie niesamowitą radością jest obserwowanie rozwoju zarówno samej szkoły jak i uczniów. Od czasu kiedy jest w Gnieźnie II stopień, te talenty dłużej zostają w Gnieźnie, nie muszą dojeżdżać – powiedział nam ks. Kasprowicz proboszcz katedry.

Znaczenie Koncertów Katedralnych podkreśla także Rafał Stańczak dyrektor ZPMS.

- Pomysł koncertów w katedrze rodził się kiedy powstawała szkoła drugiego stopnia. Już wtedy wiedzieliśmy, że nasi uczniowie, muszą mieć szansę grać w miejscu szczególnym, miejscu, które narzuca zupełnie inne nawyki sceniczne niż aula szkoły. Poza tym to szkoła średnia daje możliwość stworzenia ciekawych zespołów w obrębie szkoły, ale też rozszerza program, który możemy zaprezentować. Wartość koncertu dla nas to także pewne podsumowanie semestrów – powiedział nam R. Stańczak.

Repertuar styczniowego Koncertu Katedralnego tradycyjnie wpisuje się w aurę nowego roku. Stąd nie brakowało w niedzielę kolęd. Przeważnie także wypełniły program utwory nie tyle lżejsze, co radośniejsze. Koncert poprowadziła tradycyjnie Agnieszka Malanowska, wprowadzając atmosferę podniosłą, choć nieprzytłaczającą.

 

Dobrym wejściem w XXX Koncert Katedralny był występ Chóru ZPSM pod dyrekcją Pauliny Kuczyńskiej – Siwka. Tu najmocniejszym punktem była Gaude Mater Polonia – Wincentego z Kielczy oraz pierwszy punkt z niespodzianką Cicha noc, w której Chórowi towarzyszyła Natalia Majewska – Marszałek. Choć w rozmowie przed koncertem dyrektor zdradzał niespodziankę wokalną, i fakt, że najprawdopodobniej wspaniała sopranistka zasili kadrę ZPSM, nie zdradzał nazwisk, nie trudno domyślić się, że to właśnie Majewska – Marszałek będzie prowadzić śpiew w naszej muzycznej, co wróży jedynie kolejne sukcesy.

Zabrzmiał jeszcze między innymi Gavotte – Jana Sepastiana Bacha. Także Preludium C-dur BWV 547 również Bacha wykonane przez Aleksandrę Wojciechowską uczennicę Ryszarda Superczyńskiego w klasie organów.

Dobrym punktem koncertu był występ Zespołu Smyczkowego OSM I pod kierunkiem Cecylii Musioł z Kanonem Pachelbela i pięknym pizzicato w kolędzie Do szopy hej pasterze. Tegoroczny Koncert Katedralny złożony był głównie z występów zespołowych, rzecz jasna jednak organiści mieli swoje solowe fragmenty do zagrania.

Kolejnym organowym świetnie zagranym fragmentem były: Preludium chorałowe "Wenn wir in höchsten Nöten sein", oraz niezwykle barwne Preludium Podbielskiego.

Kolejne dwie kolędy należały do Zespołu smyczkowego SM II stopnia pod kierunkiem Cecylii Musioł. Proste najbardziej znane polskie kolędy Dzisiaj w Betlejem i Gdy się Chrystus rodzi wykonane przez najstarsze smyczki muzycznej zabrzmiały niezwykle dojrzale i lekko.

Zapomnianego nieco Sigfrida Karg-Elerta przypomniała ponownie Wojciechowska. Monumentalna kompozycja Nun danket alle Gott – to marsz triumfalny który zabrzmiał swoja pełnią dźwięków.

Pierwszą niespodzianką koncertu był krótki występ Chóru męskiego Szpaki, który wykonał Kyrie bydgoskiego współczesnego kompozytora Piotra Jańczaka. Szpaki po nieodżałowanym Romanie Nowaku wieloletnim dyrygencie chóru i pedagogu ZPSM przejęła Paulina Kuczyńska – Siwka.

Finał koncertu zdał się potwierdzić, że wkrótce wokaliści w muzycznej znajdą wspaniałego pedagoga w osobie Natalii Majewskiej Marszałek. Sopranistka z towarzyszeniem Ryszarda Superczyńskiego wykonała: Ave Maria M. Lorenca, Mizerna cicha J. K. Galla oraz Gdy śliczna Panna J. Maklakiewicza. Zdecydowanie piękny niezmanierowany sopran Majewskiej – Marszałek był piękna kodą koncertu.

Po raz kolejny, trzeba to napisać, Zespół Państwowych Szkół Muzycznych w Gnieźnie to szkoła, z której my gnieźnianie możemy być dumni. Niezwykle ważnym elementem poza młodymi talentami jest bardzo dobra kadra pedagogiczna, linia obrana przez dyrekcję, w której uczniowie sięgają po szeroki czasem trudny repertuar przynosi wspaniałe efekty.

Jarek Mixer Mikołajczyk

Tagi: Koncert Katedralny Zespół Państwowych Szkół Muzycznych Gniezno

Skorzystaj z okazji, by zobaczyć nagradzane i doceniane przez krytyków polskie filmy. Dzięki projektowi „Kultura Dostępna w kinach” w każdy czwartek o godzinie 18:00 bilety kosztują jedyne 10 zł dla każdego.

Pokot

Kino Helios
Czwartek 4 stycznia 2018
godz. 18:00

Ptaki śpiewają w Kigali

Kino Helios
Czwartek 11 stycznia 2018
godz. 18:00

Twój Vincent

Kino Helios
Czwartek 25 stycznia 2018
godz. 18:00